ספר נתיבות עולם - סיכום נתיב העבודה פרק ד'
נכתב על ידי: בלוג המהר"ל
פרק ד'
● משלימות התפילה שתהיה בקביעות ● אברהם היה דבק בה' דביקות
מוחלטת ● המקרה הוא זמני ● אברהם היה התחלה לכל העולם ● כל דבר שיש לו מקום הוא
חזק מאוד ● המקום מקיים את מה שבתוכו ● אין שני דברים במקום אחד ● המידות הכי
עליונות- חסד וענוה ●
התפילה
עניינה דביקות בהקב"ה והדביקות הזאת צריכה להיות תמידית ולא מקרית[1], לכן האדם צריך
לקבוע מקום לתפילתו.
חז"ל
אומרים[2]: "כל הקובע
מקום לתפילתו- אלוקי אברהם בעזרו. וכשמת- אומרים לו: אי עניו, אי חסיד, מתלמידיו
של אברהם אבינו", וכן[3]: "כל הקובע
מקום לתפילתו- אויביו נופלים תחתיו".
מסביר
המהר"ל שהיתה לאברהם אבינו דביקות מוחלטת בהקב"ה בקביעות, וכיון שכן-
אויביו נפלו תחתיו לפי שהקביעות ("המקום") נותנת חוזק. ואברהם היה מתאים
לדביקות הזאת כיון שהוא התחלה אל העולם והוא כמו השורש של העולם שצריך מקום מיוחד[4].
כמו בעץ,
שכאשר יש לו שורש נטוע במקום אחד אף רוח לא יכולה לעקור אותו, כן מי שקובע מקום
לתפילתו- יש לו דביקות בהקב"ה[5] ואינו נעקר מאותה
הדביקות לפי שהמקום מיוחד לדבר אחד ולא כולל דבר אחר עימו[6]; ולמרות שאינו
עיקר כמו אברהם בעולם אבל הוא נחשב כמו ענף אצל העיקר. לכן אויביו נופלים תחתיו.
וכשמת
אומרים עליו אי חסיד אי עניו, מכיון ששתי המידות הללו- החסד והענוה מבטאות את הדביקות המוחלטת
בה' ואלו המידות הכי עליונות[7]. ולכן הקובע מקום
לתפילתו שהוא דבק לגמרי בה' ראוי שיהיה נקרא שיש לו את המידות הללו.
[1] הדביקות
בהקב"ה היא דביקות שמתעלה מעל לגדרי העוה"ז, ולכן כדי שהחיבור הזה אכן
יתקיים צריך שהאדם יתעלה אל מעל לזמן הגשמי
[2] ברכות ו':
[3] שם, ז':
[4] מה שמקיים
את העולם כולו צריך להיות יציב וקבוע. כמו עם ישראל שהם התחלה לעולם, וכמו התורה
שכל העולם תלוי בה ואין להם הסרה, וכן מידת הדין- שקובעת שלכל דבר בעולם יש
"מקום" זה הדבר הכי אמיתי וקבוע בעולם. וראה בנתיב הדין פ"א
[5] בענין זה
ראה בנצח ישראל פרק ז' בענין התפילין החל מ"כי באמת האדם נקרא עץ השדה".
והיינו שהמקום שה' נתן לאדם- החיבור המיוחד שלו עם הקב"ה- הוא זה שנותן לו את
החוזק
[6] ראה למשל
בנצח ישראל פרקים ט"ו, י"ז
[7] מידת הענוה
היא השורש לכל המידות, ממנה נובע הכל והיא הפשיטות המוחלטת- הידמות להקב"ה
מצד נצחיותו ואחדותו. כמו כן מידת החסד היא הפשיטות המוחלטת; וראה נתיב התורה
פ"ד, נתיב גמ"ח פ"א ונתיב הענוה פ"א
תגובות
הוסף רשומת תגובה