ספר נתיבות עולם - סיכום נתיב העבודה פרק ד'





נכתב על ידי: בלוג המהר"ל


פרק ד'


משלימות התפילה שתהיה בקביעות ● אברהם היה דבק בה' דביקות מוחלטת ● המקרה הוא זמני ● אברהם היה התחלה לכל העולם ● כל דבר שיש לו מקום הוא חזק מאוד ● המקום מקיים את מה שבתוכו ● אין שני דברים במקום אחד ● המידות הכי עליונות- חסד וענוה ●

התפילה עניינה דביקות בהקב"ה והדביקות הזאת צריכה להיות תמידית ולא מקרית[1], לכן האדם צריך לקבוע מקום לתפילתו.

חז"ל אומרים[2]: "כל הקובע מקום לתפילתו- אלוקי אברהם בעזרו. וכשמת- אומרים לו: אי עניו, אי חסיד, מתלמידיו של אברהם אבינו", וכן[3]: "כל הקובע מקום לתפילתו- אויביו נופלים תחתיו".
מסביר המהר"ל שהיתה לאברהם אבינו דביקות מוחלטת בהקב"ה בקביעות, וכיון שכן- אויביו נפלו תחתיו לפי שהקביעות ("המקום") נותנת חוזק. ואברהם היה מתאים לדביקות הזאת כיון שהוא התחלה אל העולם והוא כמו השורש של העולם שצריך מקום מיוחד[4].

כמו בעץ, שכאשר יש לו שורש נטוע במקום אחד אף רוח לא יכולה לעקור אותו, כן מי שקובע מקום לתפילתו- יש לו דביקות בהקב"ה[5] ואינו נעקר מאותה הדביקות לפי שהמקום מיוחד לדבר אחד ולא כולל דבר אחר עימו[6]; ולמרות שאינו עיקר כמו אברהם בעולם אבל הוא נחשב כמו ענף אצל העיקר. לכן אויביו נופלים תחתיו.

וכשמת אומרים עליו אי חסיד אי עניו, מכיון ששתי המידות הללו- החסד והענוה מבטאות את הדביקות המוחלטת בה' ואלו המידות הכי עליונות[7]. ולכן הקובע מקום לתפילתו שהוא דבק לגמרי בה' ראוי שיהיה נקרא שיש לו את המידות הללו.


[1] הדביקות בהקב"ה היא דביקות שמתעלה מעל לגדרי העוה"ז, ולכן כדי שהחיבור הזה אכן יתקיים צריך שהאדם יתעלה אל מעל לזמן הגשמי
[2] ברכות ו':
[3] שם, ז':
[4] מה שמקיים את העולם כולו צריך להיות יציב וקבוע. כמו עם ישראל שהם התחלה לעולם, וכמו התורה שכל העולם תלוי בה ואין להם הסרה, וכן מידת הדין- שקובעת שלכל דבר בעולם יש "מקום" זה הדבר הכי אמיתי וקבוע בעולם. וראה בנתיב הדין פ"א
[5] בענין זה ראה בנצח ישראל פרק ז' בענין התפילין החל מ"כי באמת האדם נקרא עץ השדה". והיינו שהמקום שה' נתן לאדם- החיבור המיוחד שלו עם הקב"ה- הוא זה שנותן לו את החוזק
[6] ראה למשל בנצח ישראל פרקים ט"ו, י"ז
[7] מידת הענוה היא השורש לכל המידות, ממנה נובע הכל והיא הפשיטות המוחלטת- הידמות להקב"ה מצד נצחיותו ואחדותו. כמו כן מידת החסד היא הפשיטות המוחלטת; וראה נתיב התורה פ"ד, נתיב גמ"ח פ"א ונתיב הענוה פ"א

תגובות

פוסטים מומלצים:

ספר נתיבות עולם - סיכום נתיב התורה פרק ב'